Insights

Branding, wat is dat nu eigenlijk?

Het woord branding vindt zijn oorsprong in het Oud-Noorse ‘brandr’, wat ‘brandmerken’ betekent. Dat kan je vrij letterlijk opvatten: het vee werd letterlijk gemerkt door middel van een hete pook, zodat iedereen wist wie de eigenaar was. Ook vandaag is een merk in essentie een symbool, al ...
Wat is branding

Het woord branding vindt zijn oorsprong in het Oud-Noorse ‘brandr’, wat ‘brandmerken’ betekent. Dat kan je vrij letterlijk opvatten: het vee werd letterlijk gemerkt door middel van een hete pook, zodat iedereen wist wie de eigenaar was.

Ook vandaag is een merk in essentie een symbool, al dan niet in combinatie met een naam, waarmee je goederen of diensten van de ene aanbieder kan onderscheiden van de andere

Maar een merk omvat meer dan een logo. In feite is elk contactpunt dat je als klant met een product of dienst hebt, onderdeel van het ‘merk’ van dat product: het uitzicht van een winkel of etalage, de lay-out van de website, het ontwerp van je brochure, het contact met de klantendienst, de verpakking van je producten… 

De waarde van een sterk merk

Een bedrag plakken op een merk is geen eenvoudige klus. Brand Finance deed toch een poging met behulp van een multidimensionele matrix, en plaatste het merk Amazon aan de top van hun ranking met een waarde van maar liefst 220 miljard dollar*. Met andere woorden: een écht succesvol merk is onbetaalbaar.

Maar niet alleen grote multinationals staan of vallen met een goede brandingstrategie. Geen enkel bedrijf, of het nu B2B of B2C-gericht is, regionaal of wereldwijd actief is, in een nichemarkt werkt of juist niet, kan groeien zonder een sterk merk. 

Het waarom van branding

Consumenten worden dagelijks gebombardeerd met duizenden marketingboodschappen. Als ze in een winkel voor een rek staan, hebben ze de keuze tussen tientallen producten aan diverse prijzen en met diverse kenmerken. Maar weinigen onder hen hebben zin en tijd om al deze producten en aanbieders met elkaar te vergelijken voor ze een keuze maken. De overgrote meerderheid zal kiezen op basis van het merk.

Het eerste doel van een merk is dus om herkenbaarheid en vertrouwen te creëren. 

Maar een merk kan veel meer betekenen. Apple bijvoorbeeld staat voor innovatie en design. BMW staat voor sportief rijden en Starbucks voor kwalititeitskoffie in een sfeer van gezellig samenzijn. Wanneer een consument zich met de waarden van jouw merk kan identificeren, is de helft van de slag al gewonnen.

Consistent

Daaruit volgt impliciet hoe enorm belangrijk een goede consistentie is bij merken. Je product, verpakking, medewerkers, website… Ze moeten allemaal en ten allen tijde dezelfde boodschap uitstralen. Zoniet riskeer je om het consumentenvertrouwen, waar je zo hard voor gewerkt hebt, in een oogwenk weer te verliezen. 

De basis van een goede branding

Consistent zijn is onmogelijk als je niet écht achter de waarden van je merk staat en dus niet authentiek bent. Om dat te vermijden, sta je best als eerste stap in de ontwikkeling van je merk stil bij het ‘waarom’, het hogere doel als het ware, van je bedrijf. Dat doel zal zich vertalen in je bedrijfswaarden en in je merk, vervolgens in de emotionele en functionele voordelen van je product of dienst voor je eindgebruikers, en ten slotte in de concrete fysieke kenmerken ervan. 

Starten vanuit het ‘waarom’ is de enige goede basis van een succesvolle branding.

Ben je een start-up en heb je nood aan branding? Of ben je een gevestigde waarde als KMO en wil je de bestaande huisstijl rebranden? Als branding-specialisten doen we niks liever. Contacteer ons voor een inspiratiegesprek.

*Bron: https://www.visualcapitalist.com/ranked-the-most-valuable-brands-in-the-world/

We leren je graag kennen!