Insights

Creatief communiceren met deze vier tips

Van een merknaam, logo of huisstijl verwacht je dat ze uniek zijn, toch? Wel, zo zit dat ook met je communicatiestijl. Wil je als KMO graag creatiever uit de hoek komen in je communicatie? Dat kan je leren. Deze vier tips zijn alvast onmisbaar.
Creatief communiceren voor de KMO met deze vier tips - TweeTact branding en communicatie

Wil je als KMO graag creatiever uit de hoek komen in je communicatie? Dat kan je leren! Deze vier tips zijn alvast onmisbaar.

1. Ontwikkel je eigen ‘tone of voice’

Van een merknaam, logo of huisstijl verwacht je dat ze uniek zijn, toch? Wel, zo zit dat ook met je communicatiestijl of ‘tone of voice’. Is je merk trendy, klassiek, gedurfd, elegant, vernuftig, betrouwbaar? Dan moet je taalgebruik dat ook zijn. 

Een eigen schrijfstijl is net als een huisstijl een sterk middel om je te onderscheiden van je rechtstreekse concurrenten. Met een dosis humor bijvoorbeeld kan je een extra dimensie of persoonlijkheid aan je merk toevoegen. 

Eens je een stijl gekozen hebt, denk er dan aan om deze stijl overal toe te passen. Net zoals je met een logo zou doen.

2. Communicatievormen of -kanalen: denk ‘out of the box’

Denk je bij communicatie vooral aan e-mails of persberichten, en bij teksten vooral aan artikels op je website? Newsflash: er zijn véél meer mogelijkheden dan dat.

Niet alleen zijn er tal van alternatieve kanalen om je kennis of nieuwtjes met je klanten te delen (blog, website, vakpers, Facebook of Instagram Stories, TikTok, YouTube, een elektronische nieuwsbrief…), maar je kan je inhoud ook in talloze verschillende vormen gieten. Explainer videos, interviews, infographics, podcasts, fotoreportages… The sky is the limit. Zolang het uiteraard aansluit bij jouw vakgebied en doelgroep.

Nog krachtiger kan het zijn om niet over jezelf te schrijven, maar iemand anders te vragen om over jou te schrijven, op diens eigen kanalen. Dan komen we terecht bij influencer marketing. Belangrijk: ga voor authenticiteit en kies iemand die dicht aanleunt bij je merk en bij je waarden.

3. Spreek de taal van je klant

Aan technisch vakjargon heeft je doorsnee klant wellicht weinig of geen boodschap. En nog minder aan de geschiedenis van jouw bedrijf, of een lijst van je diploma’s en certificaten. Wél kan je zijn of haar aandacht trekken door het in eerste instantie te hebben over… jawel, de klant zelf! 

Waar ligt je doelgroep van wakker? Leef je in en stel je inhoud op vanuit hun perspectief. Gebruik hun woorden en toon empathie. Vervolgens kan je het hebben over hoe jouw oplossing hen het leven makkelijker kan maken. Pas daarna is er ruimte om jezelf voor te stellen als merk.

4. Goed begonnen is half gewonnen

Je doelgroep wordt elke dag geconfronteerd met honderden, zo niet duizenden berichten. Hoe zorg je ervoor dat je teksten gelezen worden? Een sterk begin is cruciaal om de aandacht te grijpen en vast te houden. Daar bestaan verschillende technieken voor. Zo kan je je tekst beginnen door de lezer een vraag te stellen, of te confronteren met een hypothetische situatie: wat als, of: stel je voor dat…? Op die manier zet je je lezer alvast aan het denken. De kans dat hij of zij verder leest is groot.

Hulp nodig bij je communicatie? Contacteer TweeTact voor een inspiratiegesprek.

We leren je graag kennen!