Insights

Op welke sociale media moet ik als KMO actief zijn?

Als bedrijf heb je er alle belang bij om actief te zijn waar je doelgroep actief is. Wist je dat de Belg gemiddeld liefst anderhalf uur per dag op sociale media doorbrengt? Voldoende reden om ook als bedrijf een account op te zetten. Maar welk platform kies je best?
Op welke social media moet ik als KMO actief zijn? TweeTact communicatiebureau

Als bedrijf heb je er alle belang bij om actief te zijn waar je doelgroep actief is. Wist je dat de Belg gemiddeld liefst anderhalf uur per dag op sociale media doorbrengt? Voldoende reden om ook als bedrijf een account op te zetten. Maar welk platform kies je best? Lees vooral verder!

1. Voor we beginnen: kies ze niet allemaal

Denk niet: “Makkelijk, ik maak gewoon overal een account aan en post op al die kanalen hetzelfde bericht.” Werkt niet. Elk kanaal heeft zijn eigen soort posts. Bovendien is posten alleen niet voldoende. Om te groeien moet je zeer actief aanwezig zijn en dagdagelijks met je netwerk interageren. Als je op alle kanalen tegelijkertijd actief bent, wordt dat al snel heel tijdsintensief. Onderschat de impact niet en kies je sociale media heel bewust.

2. Facebook: infotainment

Facebook heeft de laatste jaren een belangrijke verschuiving doorgemaakt. Het platform verloor sterk aan populariteit bij de millennials en digitieners, terwijl het nu de oudere generaties zijn, de babyboomers, die het meest posten en op posts reageren. Maar het platform is met zijn 7,3 miljoen gebruikers nog steeds het grootste in België en blijft dus interessant om op aanwezig te zijn. Gebruikers zijn vaak op zoek naar de laatste roddels en luchtige, ontspannende weetjes om even te ontsnappen aan de dagelijkse drukte.

Tip: val op met creativiteit. Post geen platte promoties, maar schrijf hoofdzakelijk over zaken waar je publiek van wakker ligt. De grote hoeveelheid aan reclame is namelijk een van de redenen waarom de jeugd er nu meer wegblijft. Ook de typische Like & Win-acties laat je beter voor wat ze zijn. Ze zijn trouwens verboden door Facebook zelf. Ga liever voor originaliteit, bijvoorbeeld door leuke carrousels of door explainer videos die de aandacht trekken.

Wil je adverteren op Facebook? Doe dat niet lichtzinnig door lukraak budget op een post in te zetten, maar werk een degelijke strategie uit met doelgroepen en objectieven.

3. Instagram: hip, hipper, hipst

Instagram is aan een opmerkelijke opmars bezig. Wie op Instagram scrollt, doet dat in de eerste plaats om inspiratie op te doen. Heb je als bedrijf een visueel sterk verhaal te vertellen, dan kan je dat zeker en vast kwijt in je newsfeed. In je stories kan je je publiek dan weer bijvoorbeeld een blik gunnen in het dagelijkse leven achter de schermen.

Tip: gebruik hashtags, maar niet teveel. Wees creatief met je captions. Belangrijk is ook om consequent dezelfde stijl toe te passen in je posts, zodat je profielpagina er professioneel uitziet. Werk bijvoorbeeld met een kleur dat in elke post terugkeert, of een specifieke filter.

4. LinkedIn: netwerken naar de top

Op LinkedIn draait het vooral om het bedrijfsleven. De profielpagina heeft veel weg van een CV en in de newsfeed passeren vooral carrièretips, persberichten en ander zakelijk nieuws de revue. Ben je actief in de B2B-sector? Of ben je regelmatig op zoek naar nieuwe werkkrachten? Dan is LinkedIn de place-to-be.

Tip: content is king op LinkedIn. Je posts moeten dus inhoudelijk waardevol zijn. Ga voor ‘rich media’ zoals video of slideshows.

5. Twitter: eigenzinnig en vluchtig

Delen heet er retweeten en posts hebben maximaal 280 karakters. Het aloude Twitter heeft een iets kleiner, maar zeer trouw publiek aan vooral politici, bedrijfsleiders en journalisten die met veel plezier hun mening delen met de wereld. Dat doen ze in korte posts aangevuld door de juiste hashtags, die vaak maar enkele uren circuleren.

Tip: Wil je starten met Twitter, dan moet je kort op de bal spelen. Je duidt voor dat platform dus best een toegewijde medewerker in je team aan die de actualiteit opvolgt en snel kan tweeten en reageren.

6. Youtube: DIY, muziek en vlogging

Leren breien, kattenfilmpjes bekijken, sportlessen volgen, een productreview bekijken of het nieuwste automodel ontdekken: mensen over de hele wereld surfen naar YouTube voor de meest uiteenlopende doeleinden. Het is dus een uitermate interessant content-platform.

Merken kunnen adverteren op YouTube met behulp van video’s die ten minste vijf seconden getoond worden vooraleer de gekozen video start. Dat heet een preroll. Er zijn ook andere (vaak duurdere) mogelijkheden, zoals een langere video of een video die een andere video onderbreekt. Je kan op YouTube heel nauwkeurig je doelpubliek kiezen op basis van affiniteit.

Tip: kom in je advertentievideo meteen ter zake. Als je begint met een nietszeggende intro, kan je er zeker van zijn dat je kijker de advertentie doorspoelt zodra hij kan.

7. TikTok: vrolijke video’s

TikTok, het vroegere Musical.ly, is ondanks zijn jonge leeftijd nu al razend populair onder de schoolgaande jeugd. Het platform laat zijn jeugdige gebruikers toe om heel snel korte video’s te maken – compleet met filters en special effects -, te delen en becommentariëren. Je komt er de zotste toestanden tegen: van indrukwekkende dansmoves tot opmerkelijke challenges of grappige dierenfilmpjes. Snelheid is hier minder van belang: sommige video’s kunnen na maanden opnieuw ergens opduiken. Dankzij TikTok werden tal van jongeren regelrechte celebrity’s onder hun leeftijdsgenoten.

In België kan je nog niet op TikTok adverteren. Wel kan je als bedrijf de populaire tiktokkers inschakelen als ambassadeurs voor je merk, of via product placement in beeld proberen komen, zoals ZEB en Dreamland het al voordeden.

8. Conclusie: welk kanaal kies ik best?

Je hebt het begrepen: je keuze voor sociale media zal afhangen van je doelpubliek. Maar welk kanaal je ook kiest: authenticiteit, originaliteit en interactiviteit zijn dé drie sleutels tot een duurzame groei van je account.

Geen kaas gegeten van sociale media? Of simpelweg geen tijd om als KMO actief berichten te plaatsen? TweeTact helpt je graag verder. Contacteer ons voor een kennismakingsgesprek.

We leren je graag kennen!