Insights

Vijf elementen van een goede website

Wie een nieuwe website bouwt, investeert vaak de meeste tijd in grafische aspecten: kleuren, lettertypes, enz. Hoewel die ook van groot belang zijn, zijn er een aantal basisprincipes die een veel grotere impact hebben op het succes van je website.
5 tips voor een goede website

Wie een nieuwe website bouwt, zal typisch het meest tijd investeren in de grafische aspecten ervan: kleuren, lettertypes, animaties. Hoewel die ongetwijfeld van groot belang zijn, zijn er een aantal basisprincipes die, hoewel ze misschien iets minder sexy zijn, een veel grotere impact hebben op het succes van je website. We sommen ze even op.

1. Een degelijke structuur

Hoe aantrekkelijk je website ook is: als mensen niet vinden waar ze naar op zoek zijn, blijven ze er niet lang rondhangen. Zorg dus in de eerste plaats dat je website overzichtelijk is en dat je pagina’s het juiste duidelijke label krijgen in de navigatie. Tenzij je een creatief bureau bent en je wil indruk maken met je originaliteit, houd je best je menu zo eenvoudig en betekenisvol mogelijk. Dat geldt ook voor titels en knoppen.

De vuistregel is: bezoekers moeten zo weinig mogelijk energie investeren om te snappen wat je als bedrijf voor hen kan betekenen. Dat betekent ook dat ze niet zouden hoeven te scrollen, tenzij ze meer te weten willen komen. Zorg ervoor dat je kernboodschap voor elke pagina above the fold wordt weergegeven, dus bovenaan het scherm.

Een geweldige gratis tool om inzicht te krijgen in het scroll- en klikgedrag van je bezoekers is Hotjar

2. Klantgericht

Veel bedrijven hebben de neiging om op hun homepagina zichzelf in de kijker te zetten. Slecht nieuws: wie je bent, interesseert je bezoeker doorgaans helemaal niet. Hij of zij komt op je website om te ontdekken hoe jij hem kan helpen met zijn probleem. What’s in it for the customer? Deze vraag moet je beantwoorden op je homepage, en liefst in één oogopslag.

3. Korte laadtijd

Een mooie lay-out en veel animaties zijn geweldig, maar ze zorgen er ook voor dat je website trager opent. En laat je gemiddelde bezoeker nu helaas extreem weinig geduld hebben. 

De ideale laadtijd ligt tussen 2 en 5 seconden. Maar je bounce rate (het percentage bezoekers die de site onmiddellijk weer verlaten) begint bij desktopgebruikers al te stijgen vanaf 2 seconden. Voor mobiel zijn dat er 3.

Ook Google zal je website lager ranken in de zoekresultaten als hij traag laadt. Je hebt er dus alle baat bij om je website zo licht mogelijk te maken. Dat kan onder andere door afbeeldingen zoveel mogelijk te verkleinen voor je ze oplaadt, en door Javascript te beperken. Je website developer helpt je verder.

Google ontwikkelde een gratis tool om je laadsnelheid te analyseren.

4. SEO-optimalisatie

Hoe zorg je ervoor dat mensen op je website terechtkomen? Als je geen specifieke reclamecampagnes opzet, zal de meerderheid van je bezoekers afkomstig zijn van de resultatenpagina op Google. Op de eerste pagina verschijnen voor ten minste een aantal relevante zoektermen is daarom cruciaal.

Naast het gebruik van die zoektermen op de juiste plaatsen in de front end (de webpagina’s die je bezoeker ziet) kan je ook in de back end (de achterliggende code) de juiste voorzorgen nemen. Ook hier zal je webdesigner je verder helpen.

Misschien is lokale SEO voor jou belangrijk? Dan verschijn je bovenaan de zoekresultaten in een kaart van Google Maps wanneer iemand “zoekterm + locatie” googelt. Hiervoor moet je onder andere een gratis Google Mijn Bedrijf account aanmaken en ervoor zorgen dat je adres op een aantal plaatsen voluit geschreven staat op je website.

5. Goede teksten

Het schrijven van webteksten is een stiel apart. Er gelden andere regels dan voor andere media wanneer het gaat om woordgebruik, stijl, lengte van zinnen en paragrafen en tekstopbouw. Een gespecialiseerde copywriter kost wel iets, maar je haalt het er dubbel en dik uit.

6. Contactmogelijkheden

Je website is een laagdrempelige manier voor toekomstige klanten om in contact te komen met jou of één van je medewerkers. Zorg dus voor een duidelijk formulier waar beide partijen baat bij hebben: niet te lang en omslachtig dus, maar wel met voldoende info zodat jij je klant verder kan helpen.

Nood aan nieuwe website? TweeTact helpt je graag. Contacteer ons voor een vrijblijvend gesprek.

We leren je graag kennen!