Insights

Wat is content marketing en waarom is het zo waardevol?

De traditionele vormen van reclame kent iedereen: grote affiches in het straatbeeld, krantadvertenties, tv-spots, enz. Het zijn allemaal vormen van push marketing: je ‘duwt’ je verhaal richting je doelgroep. Content marketing doet net het tegenovergestelde: je haalt je doelgroep naar je toe.
Wat is content marketing en waarom is het zo belangrijk voor de KMO

Bij marketing denken de meeste mensen spontaan aan traditionele vormen van reclame: grote affiches in het straatbeeld, advertenties in de krant of radio- of televisiespots. Het zijn allemaal vormen van push marketing: je ‘duwt’ je verhaal als het ware naar je doelgroep. Content marketing doet het tegenovergestelde: je haalt je doelgroep naar je toe. 

Hoe gaat content marketing in zijn werk?

Bij content marketing reik je gratis waardevolle informatie in allerhande vormen aan op je website of blog. Dat kunnen artikels, infographics, video’s, interviews, en zo meer zijn. Zo kan een producent van innovatieve matrassen bijvoorbeeld artikels publiceren met tips over goede slaapgewoonten. Door zoekmachineoptimalisatie vinden mensen via Google hun weg naar die inhoud. Zo leren ze zo stelselmatig je product of dienst kennen én vertrouwen. Of je kan je content aanbieden aan je volgers op je sociale media.

Content marketing is een vorm van zogenaamde pull of inbound marketing. Je richt je specifiek op mensen die op zoek zijn naar een oplossing voor hun probleem. Vervolgens win je beetje bij beetje hun vertrouwen door hen te informeren en inspireren.

Na elk artikel kan je de lezer uitnodigen om een stapje verder te gaan, zoals meer lezen over een bepaald onderwerp, zich inschrijven op je nieuwsbrief, of een offerte of een afspraak aanvragen. Zo’n actie wordt een conversie genoemd. 

Dankzij tools zoals Google Analytics kan je perfect opvolgen hoeveel mensen je digitale content bekijken en hoeveel er daarvan converteren. 

Wacht even, moet ik dan al mijn kennis zomaar online gooien? 

Neen, je hoeft zeker niet al je knowhow helemaal gratis weg te geven. De bedoeling is in de eerste plaats om de aandacht en interesse van je lezers te wekken met originele inhoud. Echt waardevolle informatie kan je wegbergen achter een formulier waar mensen hun naam en emailadres voor moeten achterlaten. Deze tactiek heet gated content (inhoud achter een hek). Je geeft je kennis niet zomaar weg, maar krijgt er iets waardevols voor terug, namelijk de gegevens van je potentiële kanten. Later kan je hen dan opnieuw contacteren (doorgaans via e-mail) met bijvoorbeeld een promotie.

Conclusie: daarom start je best vandaag nog met content marketing

Content marketing is ongetwijfeld dé manier om je klanten te overtuigen van je kennis en hun vertrouwen te winnen. Je richt je content heel specifiek op wie interesse heeft in je diensten. Aangezien alles online verloopt, op je eigen digitale kanalen, heb je in real time inzicht in de resultaten van je inspanningen en kan je steeds optimaliseren. Als je gebruik maakt van gated content, heb je bovendien een heel krachtige tool om je klanten verder op te volgen per e-mail. En dat verhoogt alweer je conversieratio.

Content marketing: gewoon doen dus? Even een nuance: een goede content marketing strategie lanceer je niet op een-twee-drie. Het kost wel wat tijd en inspanningen om een contentplatform op te zetten dat ook nog eens gemakkelijk gevonden wordt in Google. Maar content marketing is ook laagdrempelig: je kan klein beginnen met een bescheiden blog, die steeds verder groeit met je bedrijf. 

We raden zeker ook niet aan om ineens te stoppen met reclame en alles in te zetten op content marketing. Beide tactieken kunnen elkaar perfect aanvullen. Met een combinatie van push en pull en een gevarieerde mix van kanalen kan je de beste resultaten bereiken.

Wil je content marketing opstarten voor je bedrijf, maar heb je geen tijd of geen idee hoe eraan te beginnen? Contacteer TweeTact, we nemen het graag van je over.

We leren je graag kennen!