Insights

Zes redenen om te investeren in branding

Een sterk merk opbouwen, da’s niet niks. Er komt heel wat strategisch denkwerk bij kijken en vaak duurt het maanden of jaren vooraleer de investering echt begint op te brengen. Maar eenmaal dat het geval is, stapelen de voordelen zich op. We zetten de belangrijkste op een rijtje.
6 redenen om te investeren in branding

Een sterk merk opbouwen, da’s niet niks. Er komt heel wat strategisch denkwerk bij kijken en vaak duurt het maanden of jaren vooraleer de investering echt begint op te brengen. Maar eenmaal dat het geval is, stapelen de voordelen zich op. We zetten de belangrijkste op een rijtje.

1. Vertrouwen

Door branding – het ontwikkelen en consequent toepassen van je logo, de kleuren en lettertypes van je merk – creëer je in de eerste plaats herkenbaarheid. En laat herkenbaarheid nu de eerste voorwaarde zijn voor een vertrouwensrelatie. 

Keer op keer is bewezen dat mensen – al dan niet onbewust – in de winkelrekken grijpen naar het product waarvan ze het merk herkennen in plaats van naar een onbekend merk. De redenering? Ik heb dat al gezien, dus het zal wel goed zijn. Herkenbaarheid zorgt met andere woorden voor vertrouwen.

2. Onderscheid van de concurrentie

Een merk laat je toe om je anders te positioneren ten opzichte van de concurrentie. Een Apple iMac en een PC van Microsoft bijvoorbeeld kunnen essentieel dezelfde kenmerken, zoals schijfruimte, werkgeheugen en schermresolutie, hebben. In een wereld waarin mensen beslissen op rationele kenmerken zoals prijs/kwaliteit, wint de goedkoopste het van de twee. 

Maar mensen kopen veel vaker op basis van emotionele argumenten dan op basis van rationele. Daarom kiezen liefhebbers van innovatie en design steevast voor de iMac, ook al kost hij meer. Ze kunnen zich met het merk identificeren, meer nog, ze hopen dat de waarden waar het merk en product voor staat, ook zullen overspringen op hun eigen imago.

3. Meerwaarde

Dankzij een sterk merk kan je je product voor een hogere prijs op de markt zetten dan je concurrent. Maar het gaat nog verder. Als je ooit je zaak zou verkopen, vind je dankzij een sterk merk niet alleen makkelijker een koper, maar kan je ook rekenen op een veel hogere verkoopprijs. 

4. Consistentie

Je merk zorgt voor houvast. Als weerspiegeling van je waarden en missie zorgt het ervoor dat je bij acties zoals het lanceren van communicaties, het openen van nieuwe filialen of het ontwikkelen van nieuwe producten, je niet telkens weer het hoofd moet breken over bepaalde strategische keuzes. De enige vraag die je je hoeft te stellen is: is mijn volgende actie consistent met mijn merk? De rest volgt vanzelf.

5. Gemotiveerd personeel

Als werkgever ben je een stuk aantrekkelijker als je kan genieten van een zekere naamsbekendheid. Is je merk successvol, dan voelen medewerkers zich ook zo. Dat heeft dan weer een positief effect op hun welbevinden en motivatie.

6. Bescherming

Een merknaam kan je laten registreren. Zo kan je voorkomen dat concurrenten je klanten in verwarring kunnen brengen door dezelfde of zeer gelijkaardige branding toe te passen. Dat verzekert dan weer de betrouwbaarheid en herkenbaarheid van je merk.

Overtuigd van het belang van branding? Contacteer TweeTact om jouw branding op punt te zetten.

We leren je graag kennen!